امام جمعه محترم و محبوب مهربان حضرت حجت الاسلام و المسلمین حاج آقای مرسلی :

بنده بعنوان یک شهروند مهربانی قدردان زحمات تان هستم و هیچوقت زحماتی را که برای این دیار کشیده و انشاء الله بعد از این نیز با قدرت و قوت هر چه بیشتر ادامه  خواهید داد ،  فراموش نخواهیم کرد و قطعاً آیندگان نیز از شما بعنوان یک امام جمعه دلسوز و مردمی یاد خواهند کرد و تاریخ پرافتخار مهربان خدمات ماندگار شما را برای همیشه ایام ثبت خواهد کرد.


حضرت حجت الاسلام و المسلمین حسن مرسلی امام جمعه شهر مهربان جزء امامان  جمعه محبوب و مردمی در منطقه مهربان می باشند  که جایگاه مردمی بسیار بالایی داشته و تمدید حکم امامت جمعه ایشان در مهربان یکی از خواسته های اهالی بود که خوشبختانه  تحقق این امر باعث خوشحالی اهالی گردید و  در این فرصت لازم میدانم از  سرپرست محترم دفتر شورای سیاستگذاری ائمه جمعه در استان آذربایجانشرقی حضرت حجت الاسلام و المسلمین حاج آقا مشهوری ور یاست شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور حضرت حجت الاسلام و المسلمین حاج آقای علی اکبری و همچنین بذل عنایات ویژه نماینده محترم ولی فقیه در استان آذربایجانشرقی و امام جمعه تبریز حضرت آیت الله دکتر سیدمحمدعلی آل هاشم در خصوص تمدید حکم امام جمعه مهربان نهایت تقدیر و تشکر را داشته باشیم .

 

حجت الاسلام و المسلمین مرسلی امام جمعه مهربان با توجه به سکونت خود و خانواده شان در مهربان به نوعی جزء مدیران بومی منطقه محسوب شده و با توجه به اینک که بیش از 3 سال از حضور و اقامت ایشان در شهر مهربان می گذرد به نوعی با فرهنگ ، آداب  و رسم و سوم معمول در این دیار آشنائی کامل دارند.

 

در قسمتی از خطبه دوم نماز جمعه مهربان مورخه سوم اسفندماه نود و هفت حجت الاسلام و المسلمین مرسلی خطیب توانمند نمازجمعه مهربان به بحث لزوم حذف برخی تشریفات اضافی در برخی مراسمات از جمله مراسمات ترحیم اشاره نموده و متن منتشر شده  در فضای مجازی در این خصوص در یک از مناطق بروجرد در این راستا را مورد تائید قرار داده و تاکید کردند که طبق روایات  و احادیث ،  غذاخوردن در مجلس شخصی که صاحب عزاست تا 3 روز امری مکروه است و در ادامه ایشان تاکید کردند که بهتر است این هزینه ها در کارهای عام المنفعه  و ضروری دیگر هزینه و احسان متوفی شود.

 

اینجانب بعنوان یک فعال رسانه ای در منطقه مهربان ، یادداشتی در این خصوص به رشته تحریر درآورده و انشاء الله که برخی دوستان بزرگوار ، این مطالب را فرصتی برای حمله به اینجانب قرار ندهند و من در این نوشته نه قصد دفاع از کسی را دارم و نه خدای ناکرده قصد تخریب شخص دیگری و در واقع این مطالب دلنوشته یک فعال رسانه ای است و هر کس می تواند هر نوعی برداشتی از این نوشته ها داشته باشد ؛ ولی امیدوارم که این مطالب را فرصتی برای تسویه حسابهای باقیمانده از سابق قرار ندهند ولی در هر صورت مطمئن هستم که این نوشته ترکش های مخصوص خود را خواهد داشت.

 

امام جمعه محترم و محبوب مهربان حضرت حجت الاسلام و المسلمین حاج آقای مرسلی :

بنده بعنوان یک شهروند مهربانی قدردان زحمات تان هستم و هیچوقت زحماتی را که برای این دیار کشیده و انشاء الله بعد از این نیز با قدرت و قوت هر چه بیشتر ادامه  خواهید داد ،  فراموش نخواهیم کرد و قطعاً آیندگان نیز از شما بعنوان یک امام جمعه دلسوز و مردمی یاد خواهند کرد و تاریخ پرافتخار مهربان خدمات ماندگار شما را برای همیشه ایام ثبت خواهد کرد.

 

حاج آقای مرسلی بزرگوار ، حضرتعالی بر این نکته مهم اذغان دارید که در شهرهایی همچون مهربان که نهادها و سازمانهای فرهنگی همچون اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی ، سازمان تبلیغات اسلامی و دیگر  تشکیلات فرهنگی برای خود ندارند دفتر امام جمعه و ستاد نمازجمعه پرچمدار کارهای فرهنگی هستند و بدون شک واگذاری مسئولیت شورای فرهنگی عمومی به ائمه جمعه نیز قطعاً در این راستا می باشد و حال که حضرتعالی در خطبه های نمازجمعه در راستای ساماندهی این مقوله سخن فرمودید انتظار می رود که بعنوان رئیس شورای فرهنگ عمومی مهربان در این زمینه پیشقدم شوید و عنایت داشته باشید که اهالی منطقه به ائمه جمعه بخصوص شخص حضرتعالی علاقه و ارادت ویژه ای دارند و اگر امروز سنت غلط نصب بنر تسلیت در مجالس ترحیم به کلی حذف شده است و به ندرت چنین چیزی در مجالس مشاهده می شود علت آن است که یک زمانی در شهر مهربان امام جمعه وقت  به نام حضرت حجت الاسلام و المسلمین حاج آقای قهرمان احمدی در کسوت امامت جمعه قدم جلو نهاد و با تشکیل ذخیره حضرت زهرا (س) و تشویق شهروندان به واریز هزینه های نوشتن پلاکارد تسلیت در آن باعث گردید تا در کمتر مجلس ترحیمی بنر تسلیتی در داخل مسجد مشاهده شود ( هرچند که اینروزها در عمل شاهد هستیم که یک پنجم و حتی یا یک دهم هزینه پلاکارد تسلیت به این صندوق واریز نمی شود ) ولی همین که دیوارهای مسجد از میخ های نصب پلاکارد در امان مانده اند و هنگام جمع آوری پلاکاردها در موقع اتمام مراسم با عجله و شتاب میخ ها از دیوار نیفتاده و دیگر در لای فرشها مخفی نشده و به پای نمازگزاری فرو نمیرود در جای خود بسیار مغتنم و ارزشمند است ، ضمن آنکه این موضوع باعث شده است تا فاصله طبقاتی در مجالس ترحیم لااقل در مجلس شام غریبان و مجلس ترحیم کمتر مشاهده شود ، چرا که وقتی که یک شهروند پولدار و یا دارای اسم و رسم  ، فوت می کرد نه تنها دیوارهای داخل مسجد بلکه دیوارهای بیرونی مسجد نیز پر از پلاکارد تسلیت می شد و در مجلس ترحیم یک شهروند از طبق پایین جامعه برای نمونه یک پلاکارد تسلیت مشاهده نمی شد و این موضوع در عمل  باعث شده است تا چنین چیزی لااقل باعث عذاب فکری  و روحی خانواده های صاحب عزای از قشر کم درآمد جامعه نشود و چون اهالی مهربان در مراسم تشییع جنازه و شام غریبان اکثریت شرکت می کنند ، بنابراین با حذف پلاکارد تسلیت از مساجد به نوعی فاصله طبقاتی در  مراسم  شام غریبان کمتر به چشم می آید و این موضوع از این جهت یادآوری گردید که در جریان باشید در مهربان اگر تصمیم و اراده عمومی بر کاری باشد همگان به آن تصمیم احترام خواهند گذاشت ، همانگونکه مراسم فاتحه خوانی هئیت های عزاداری در ماه محرم ، به همت شورای اسلامی شهر مهربان دوره سوم و با برگزاری یک جلسه مشورتی در محل مسجد جامع مهربان  و با دعوت از معتمدین و بزرگان شهر و شور و مشورت با آنها ، از درب منازل جمع گردیده و به صورت متمرکز در هشتم ماه محرم در ماه وادی رحمت برگزار می شود و یا مجلس یادبود آخر سال که آن هم به صورت متمرکز در مسجد جامع مهربان چندین سال است که برگزار می شود و در واقع مردم از حذف تشریفات اضافی و هزینه های بی فایده استقبال نموده  و به تصمیم جمعی احترام  می گذارند که ای موضوع خود باعث صرفه جویی در وقت مردم می شود .

 

حال که وضعیت اقتصادی خانوارها نیز چندان مناسب نیست و در برخی مواقع برای آبروداری ، متحمل هزینه هایی همچون پذیرایی ناهار و یا شام می شوند امیدواریم که حضرتعالی دستور جلسه یکی از جلسات شورای فرهنگ عمومی را به این امر اختصاص دهید و برای اینکه این تصمیم بهتر و منسجم تر عملیاتی شود ،  اولین جلسه شورای فرهنگ عمومی با حضور اعضای شورای فرهنگ عمومی و همچنین  اعضای شورای اداری بخش و با دعوت از روحانیون مستقر در منطقه ، هئیت امنای مساجد ، مداحان ، هئیت امنای هئیتهای حسینی و برخی افراد معتمد ، ریش سفید و صاحب نفوذ در محلات مختلف شهر که عموم اهالی شهر نیز به حرف آنها احترام و ارزش می گذارند و در واقع از آنها حرف شنوی دارند ، در سالن اجتماعات عباسیان یا سالن مدیریت بحران شهرداری در طبقه فوقانی ساختمان نمایشگاه دایمی فرش تشکیل گردیده و نه تنها در خصوص حذف پذیرایی ناهار و یا شام در مجالس ترحیم بلکه بصورت کلی در خصوص مسائل مربوط به مجالس ترحیم در شهر مهربان تصمیم گیری شود .

 

برخی پیشنهادات :

- ساعات تشییع جنازه در فصول 4 گانه سال مشخص گردد و همه اموات در فصول 4 گانه در ساعات مشخص شده تشییع گردند و طوری برنامه ریزی شود که ساعات مراسم ترحیم روزهای پنجشنبه ها با ساعت تشییع جنازه در این روز تداخل و همزمانی نداشته باشد

- ساعات برگزاری مراسم ترحیم در فصول 4 گانه سال مشخص و زمان مجالس ترحیم نیز محدود شود.

- مراسم شام غریبان به قبل از اذان مغرب و عشاء منتقل گردیده و انتهای مراسم به اقامه نمازجماعت مغرب و عشاء منتهی شود که در این صورت برخی بزرگوارانی که از شهرها و روستاهای  دیگر تشریف می آورند هم می توانند در تشییع جنازه شرکت کنند و هم در مراسم شام غریبان و بعد از آن زمان و فرصت کافی برای بازگشت به دیار خود را خواهند داشت و آنوقت روز بعد نیز لازم نخواهد بود که مجدداً زحمت حضور در مراسم ترحیم را متحمل شوند و چه بسا که بسیاری از خانواده ها بخاطر میهمانانی که از نقاط دیگر تشریف می آورند مجبور به تدارک ناهار و شام می شوند و با این کار یک قدم در راستای حذف پذیرایی ها در مجالس ترحیم برداشته خواهد شد.

- ایستادن معمول در جلوی مساجد در  مجالس ترحیم یکی از کارهای اضافی   می باشد که نه تنها هیچ کارآئی خاصی ندارد ، بلکه باعث آزار و اذیت همسایگان مسجد نیز می شود و اگر این کار برای اولین بار در مجلس ترحیم آخرسال که جنبه عمومی دارد حذف شود در دیگر مجالس ترحیم نیز امکان حذف آن وجود خواهد داشت ، ضمن آنکه بسیاری از خانواده های معزی بخاطر همین بزرگوارانی که در جلوی مسجد در سرما و گرما می ایستند مجبور می شوند که تدارک ناهار و شام ببینند و اگر این موضوع حذف شود هم همسایگان مسجد محل برگزاری مراسم ترحیم به آرامش می رسند و هم خانواده های معزی ، شرمنده اقوام و دوستان خود که معمولاً یک ساعتی در جلوی مسجد محل برگزاری مراسم ترحیم سرپا می ایستند نمی شوند .

- در شهر مهربان در سال 97 تاکنون حدود 50 نفر به رحمت خدا رفته است که خداوند به همه آنها رحمت کند و در ناهار و شام این عزیزان در مجالس ترحیم شان افرادی هستند که معمولاً به تمامی پذیرایی های  ناهار و شام دعوت شده اند و در مقابل افرادی نیز هستند که صرفاً بخاطر فامیل و یا همسایه بودن جزء مدعوین بوده اند و در واقع محدود  افراد شناخته شده ، پولدار و اسم و رسم دار بیشتر توفیق بهره مندی از این پذیرای یها  را داشته اند و چه بسا که یک شهروند دیگر در شهر مهربان در طول یکسال بیش از 1 ، 2 و حداکثر 3بار به پذیرایی های مجالس ترحیم دعوت نمی شود و اگر پذیرایی ناهار و یا شام حذف شود به حال عموم شهروندان و افراد جامعه نه تنها تاثیری نخواهد داشت بلکه باعث کمتر شدن تبعیض بین شهروندان خواهد گردید که یک همسایه همیشه کارت دعوت برای مجالسی ترحیم را دارد و همسایه دیگر همیشه ایام از این دعوتها محروم می باشد و نهایتش به پذیرایی شام و ناهار در محله خود و یا اقوام دعوت می شود  و لذا پیش بینی می شود که عموم شهروندان از چنین تصمیمی در راستای حذف پذیرایی های ناهار و شام در کل استقبال خوبی داشته باشند .

- در خصوص اعلامیه جداگانه افراد حقیقی در مجالس ترحیم تصمیم واحدی گرفته شود ، چرا که با توجه به اینکه سال 98 سال داغ تبلیغات انتخابات مجلس شورای اسلامی دوره یازدهم می شود و شواهد از حضور افرادی زیادی در این عرصه از خود منطقه خبر می دهد ، لذا  هر فردی که علاقمند می باشد صرفاً با 5 هزار تومان هزینه خود را در یک جمع هزار نفری تبلبغ می نماید و در این راستا پیشنهاد میشود به استثنای افراد حقوقی که مقام و مسئدولیت شان مشخص است و همچنین برخی ادارات و نهادها و سازمانها که متناسب با موقعیت اجتماعی فرد متوفی اعلامیه جداگانه منتشر می کنند ، اعلامیه جداگانه افراد حقیقی در صورت واریز مبلغ مشحصی ( مثلا 100 هزار تومان )  به یکی از صندوق های خیریه مشخص شده ، توسط مداح مجلس خوانده شود و در این زمینه مداحان کاملاً توجیه گردند چرا که با توجه به روند شروع شده در خصوص اعلامیه های جداگانه در ایام اخیر  ، اگر قرار باشد در هر مجلس ترحیم 5 الی 10 و یا بیشتر اعلامیه جداگانه توسط مداح خوانده شده و از آنها تقدیر و تشکر گردد ، دیگر کل مجلس و مراسم تحت تاثیر اعلامیه های جداگانه قرار گرفته  و فرصتی برای روضه خوانی و قرائت قرآن وجود نخواهد داشت ، ضمن آنکه صاحب عزای در هر صورت خود را مکلف می داند که فردی را که اعلامیه جداگانه داده است به ناهار و یا شام مراسم دعوت نماید و وقتی این افراد که نسبتی هم با خانواده معزی ندارند دعوت می شوند بالطبع آن صاحب مراسم ، مجبور می شوند افرادی دیگری را نیز که نسبت فامیلی شان از فرد اعلامیه دهنده نزدیک تر است یا در همسایگی اش در بازار ، مغازه ، منزل قرار دارد ، و یا بخاطر ارتباط کاری شان دعوت کنند تا بعداً حرف و حدیث پیش نیاید و این خود باعث بالا رفتن آمار مدعوین پذیرایی ناهار و یا شام در مجالس ترحیم می شود و تنها ساماندهی همین موضوع باعث کاهش نفرات دعوت شده به پذیرایی ناهار و یا شام می شود و در روند کلی حذف پذیرایی ناهار و یا شام در مجالسی ترحیم بسیار موثر خواهد بود.

- تصمیم گیری در خصوص حذف برگزاری مجلس ترحیم ، فردی که در تهران ، تبریز و یا شهر دیگری فوت و خاکسپاری شده است در کاهش هزینه های خانواده های معزی بسیار تاثیرگذار خواهد بود و بالعکس نیز دیگر در تهران لازم نخواهد بود برای فردی که در مهربان مرحوم شده است مجدداً مجلس ترحیم منعقد گردد و بی شک اخذ نظرات معتمدین و ریش سفیدان شهر در چگونگی ساماندهی این موضوع نیز موثر خواهد بود.

و اما ....

اگر خوردن غذا در مجلس صاحب عزا در 3 روز اول فوت یک شخص طبق احادیث معتبر ، مکروه است پس فرهنگ سازی باید از سطوح بالا شروع شود ، چرا که اگر در یک مجلس ترحیمی اگر عالمی که به منبر می رود خود سر سفره غذا ننشیند و تشریف ببرد چه بسا که برخی افراد نیز به تبعیت از ایشان اینکار را انجام دهند و البته این موضوع طوری نباشد که در مجلس ترحیم یک فرد از قشر ضعیف جامعه نه تنها روحانی بلکه برخی افراد هم تشریف ببرند ولی در مقابل در مجلس ترحیم یک فرد ثروتمند و اسم و رسم دار در هر سفره شاهد حضور چندین مسئول ، روحانی بود. (البته این کار نیز باید حساب شده و با اطلاع به خانواده های صاحب عزای باشد و باعث هدر رفتن غذاهای آماده شده نشود) ولی اگر تصمیم کلی باشد و تاریخ مشخصی برای اجرای آن مشخص شود و چون  مشخص نیست اولین فردی که بعد از شروع این تصمیم ، به رحمت خدا می رود فقیر است یا ثروتمند و اگر خود روحانیون ، مداحان و هئیت امنای مساجد و مسئولین شهر و برخی افراد صاحب نفوذ به این تصمیم احترام گذاشته و عمل نمایند ،  قطع یقین به سرعت این موضوع در جامعه نهادینه خواهد شد و چون این تصمیم برای عموم تاثیرگذار است قطعاً همگان به آن احترام خواهند گذاشت .

 

و البته نباید این موضوع را از نظر دور داشت که امکان واریز تمامی مبالغی که معمولاً در مجالس ترحیم هزینه می شود ، به یک کار خیر قطعاً عملی نخواهد شد  همانگونکه در خصوص پلاکارد در عمل چنین چیزی اتفاق نیفتاد و امروز در عمل یک سوم ، یک پنجم و یا یک دهم هزینه پلاکارد به صندوق ویژه این امر که همان صندوق ذخیره حضرت زهرا (س) بوده و برای تامین بخشی از هزینه جهیزیه افراد بی بضاعت ساکن در خود شهر مهربان هزینه می شود واریز می گردد ولی بهرحال همین مبالغ نیز در نوع خود  به درد بسیاری از خانواده های کم درآمد جامعه خورده است و باعث رفع مشکلی از یک خانواده نیازمند آبرودار گردیده و باعث حفظ آبروی یک خانواده آبرودار در جامعه شده است که به ارواح اموات بانیان و زحمتکشان این صندق و تمامی انسانهای نیک اندیشی که در این کار خیر قدم برداشته اند و به این صندوق کمک می کنند ، درود و صلوات می فرستیم .

 

و در پایان گفت :

که اگر بدنبال جمع شدن سفره پذیرایی از مساجد در مجالس ترحیم هستیم که قطعاً در کمترین زمان ممکن نیز میسر می باشد ، برای تحقق َآن باید شرایط دیگری هم فراهم شود والا نمی توان مجلس ترحیمی برگزار کرد ولی از فردی که یک ساعت جلوی مسجد سرپا ایستاده است دعوت به پذیرایی ناهار و یا شام نکرد پس باید اول جلوی مسجد ایستادن حذف شود بعد پذیرایی ناهار یا شام.

امروز به جرات می توان که اگر مراسم تشییع جنازه در وادی رحمت مهربان حتی شاید در کل کشور نمونه شده است برای تحقق آن هزینه های زیادی صورت گرفته و افرادی زیادی پای کار آمده اند و جلسات مختلفی چه در سطح مسئولین شهر و منطقه و چه جلسات هم اندیشی مردمی برگزار شده است و چون به نظر و تصمیم مردم احترام گذاشته شده است ، رضایت عمومی جلب شده است و اگر عزم عمومی و همت همگانی نبود ، قطعاً نتیجه کار غیر از وضعیت و شرایط فعلی بود و قطعاً تجمیع 3 آرامستان در یک آرامستان کار و اتفاق ساده ای نبوده است ولی چون اراده جمعی پای کار بود و تصمیم کلی برای تجمیع 3 گورستان شهر در مجموعه ای به نام وادی رحمت بود ، بدون کوچکترین مقاومت و حاشیه ای در عمل این کار محقق شد که فرصت را مغتنم شمرده و به تمامی باینان و زحمتکشان این مجموعه خسته نباشید و خدا قوت گرفته و از کشاورزان  عزیزی که اراضی کشاورزی شان که سرمایه و در واقع دارایی شان بود به این کار خیر و خداپسندانه وقف نمودند و همچنین برادران بزرگوار حاج محمد و حاج جعفر نصیری نصیری که در این راه هزینه های زیادی را متقبل شدند تقدیر و تشکر نموده و از زحمات حاج خسرو واقف و شهردار وقت مهربان جناب آقای مهندس عبداله جودت و مجموعه شهرداری و شورای اسلامی  شهر مهربان دوره سوم و ادارات مرتبط با این پروژه در سطح شهر و منطقه مهربان و شهرستان سراب که همگی با عشق و علاقه پای کار آمده و زحمات زیادی را متحمل شدند بسیار سپاسگزاریم که در یک فضای وحدت و همدلی چنین بنای ماندگاری را در مهربان و به نام آرامستان وادی رحمت بنا نهادند.   

پس در مهربان اگر به مردم اعتماد شود و از نظرات شان استفاده شود بسیاری از کارها تحقق یافتنی است و در این میان تنها یک فرد یا مجموعه ای باید پیشقدم شده و مقدمات را فراهم آورد و آنوقت در عمل مشاهده خواهیم کرد که مردم به تصمیمات جمعی احترام می گذارند .

 

قاسم وفادار مهربانی / خبرنگار و عضو شورای اسلامی شهر مهربان دوره های دوم و چهارم

چهارم اسفندماه نود و هفت