ارتقای بخش مهربان به فرمانداری مهم‌ترین مطالبه مردم منطقه از رئیس‌جمهور
 
قفل فرمانداری روی دست مهربان /
 
 آیا کلیدروحانی این قفل را باز می‌کند?

 

در آستانه هفدهمین سفر استانی ریاست جمهوری و اعضای دولت به آذربایجان‌شرقی، مهربان در انتظار نگاه خاص و منصفانه رئیس جمهور است که اعلام مصوبه ارتقای بخش مهربان به فرمانداری مهم‌ترین خبر خوش دکتر روحانی برای مردم این بخش می‌تواند باشد.

 

94/02/23 - 10:27
شماره: 13940223000166

نسخه چاپیارسال به دوستان
ارتقای بخش مهربان به فرمانداری مهم‌ترین مطالبه مردم منطقه از رئیس‌جمهور
قفل فرمانداری روی دست مهربان / آیا کلید روحانی این قفل را باز می‌کند

در آستانه هفدهمین سفر استانی ریاست جمهوری و اعضای دولت به آذربایجان‌شرقی، مهربان در انتظار نگاه خاص و منصفانه رئیس جمهور است که اعلام مصوبه ارتقای بخش مهربان به فرمانداری مهم‌ترین خبر خوش دکتر روحانی برای مردم این بخش می‌تواند باشد.

خبرگزاری فارس: قفل فرمانداری روی دست مهربان / آیا کلید روحانی این قفل را باز می‌کند

 

 

به گزارش خبرگزاری فارس از مهربان، خطه قهرمان‌پرور آذربایجان‌شرقی در آخرین روزهای اردیبهشت ماه میزبان دکتر روحانی ریاست محترم جمهوری و جمعی از اعضای هیئت دولت در هفدهمین سفر استانی ایشان خواهد بود.

سفرهای استانی نقطه عطفی در شتاب بخشیدن به توسعه، عمران و آبادانی استان میزبان بوده و تلاش می‌شود تا با نیازسنجی‌های درون استانی در خصوص نیازهای ضروری و کلان استان مطالبات جمع‌بندی و در جریان سفر استانی ریاست محترم جمهوری و اعضای محترم هیئت دولت از آنها مطالبه شود.

اهالی بخش‌ها و شهرستان‌های استان نیز از این موضوع استثناء نبوده و هر بخش و شهرستانی به تناسب نیازها، مسائل و مشکلات را جمع‌بندی و در جریان سفر وزرا یا معاونان رئیس جمهور به آن منطقه و شهرستان آن را از دولتمردان خویش مطالبه می‌کنند.

بخش مهربان یکی از دو بخش شهرستان سراب با سه شهر مهربان، شربیان و دوزدوزان و 34 روستای تابعه از جمله مناطق قدیمی آذربایجان‌شرقی با ذخایر عظیم خدادادی و منابع بزرگ معدنی در حدود 100 کیلومتری تبریز واقع شده است و با شهرستان‌های بستان‌‌آباد، هریس، مشگین‌شهر و بخش مرکزی سراب مرز مشترک دارد.

مهربان در وقف‌نامه رشیدی که از طرف خواجه رشیدالدین فضل‌الله همدانی در قرن هشتم تنظیم شده است به صورت «مهر آبان» قید شده است و نشان می‌دهد که قبل از قرون هفتم و هشتم هجری نیز «مهربان آباد» بوده است.

مهربان در سال 1135 هجری قمری توسط شاه طهماسب دوم صفوی مصالحه شده است و این سند دارای اطلاعات ارزشمند تاریخی، سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و جغرافیایی است؛ به طوری که هر فرازی از آن نکته بارزی را از یک دوره تاریخی برای پژوهشگران و علاقمندان به تحقیق و مطالعه آشکار می‌کند.

آثار تاریخی متعلق به دوره امام حسن مجتبی (ع) نشان از قدمت و تاریخ کهن منطقه مهربان دارد. مسجد سنگ جمال‌آباد، مسجد تاریخی جامع «اسنق» و بقعه حاجی علمدار که در سال 1382 بدن مطهر پنج شهید گمنام هشت سال دفاع مقدس در آن دفن شد، نمونه‌ای از آثار تاریخی این منطقه است.

متاسفانه مهربان در حال حاضر تنها به تاریخ کهن خویش دل بسته و نتوانسته متناسب با توانایی‌ها و استعدادهای خویش توسعه یابد، در واقع مهربان در طول تاریخ با نامهربانی‌های زیادی مواجه شده است.

سابقه تاسیس بخشداری در مهربان حدود 60 سال است و مهربان شاید از معدود و نادر مناطقی در کشور است که دو بار سابقه تاسیس بخشداری دارد.

سابقه تاسیس بخشداری در مهربان حتی به بیش از 20 سال قبل از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی ایران برمی‎‌گردد و شنیده‌ها حکایت از آن دارد که مهربانی‌ها به خاطر دفاع از ارزش‌ها و مقدسات اسلامی اجازه نداده‌اند به هر قیمتی بخشداری داشته باشند، در نتیجه با اخراج بخشدار وقت از مهربان، بخشداری مهربان نیز منحل شده و پس از سال‌ها تلاش و پیگیری به برکت نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران مجدداً بخشداری در مهربان تاسیس شد.

منطقه مهربان از لحاظ نعمت‌های الهی بسیار غنی است و معدن مواد اورانیوم در روستای «رزگاه» آینده درخشانی را برای این منطقه نوید می‌دهد ضمن آنکه مهربان شهر هنرمندان فرش و قالی بوده و حدود 5 هزار نفر قالیباف در این منطقه مشغول فعالیت در این صنعت هستند که سالیانه چند ده هزار مترمربع فرش دستباف در این منطقه تولید و در بازارهای داخلی و خارجی عرضه می‌شود.

فرش مهربان با توجه به شهرت جهانی که دارد، سهم عمده‌ای از صادرات فرش دستباف استان آذربایجان‌شرقی به عنوان یکی از قطب‌های تولید فرش دستباف کشور را به خود اختصاص داده است.

کشاورزی مهربان نیز از جایگاه ویژه‌ای در استان آذربایجان‌شرقی برخوردار است و در زمینه تولید گندم و سیب‌زمینی، مهربان از مناطق مهم و ممتاز استان آذربایجان‌شرقی است.

وجود کارخانه بزرگ آرد و سیلوی ذخیره‌سازی گندم چند ده تنی در این منطقه بیانگر بسیاری از واقعیت‌ها در خصوص لیاقت و شایستگی این منطقه برای پیشرفت و توسعه در هر زمینه است. 

معادن عظیم گچ که زمینه احداث کارخانه‌ای را در این زمینه در منطقه سبب شد در کنار دیگر واحدهای تولیدی که متاسفانه به خاطر برخی کم‌لطفی‌ها، اغلب مدیران واحدهای تولیدی چندان رغبتی به ادامه فعالیت ندارند، همگی از توانمندی‌های بالای منطقه حکایت می‌کند و در کنار این ظرفیت‌ها متاسفانه باید اذعان کرد که بحث احداث شهرک صنعتی در مهربان، ربع قرن قدمت دارد ولی هنوز هم اندر خم مکان‌یابی است و معلوم نیست بالاخره مهربان صاحب شهرک صنعتی خواهد شد یا خیر؟!

منطقه مهربان از هر لحاظ آماده پیشرفت و ترقی است؛ ساختمان‌های تازه تاسیس و مجهز ادارات که مشارکت و خودیاری اهالی و خیران مهربانی در اهداء زمین و احداث آنها حرف را اول می‌زند، باعث شده است تا ارتقای بخشداری مهربان به فرمانداری بار مالی زیادی بر دولت تحمیل نکند.

 همه این آرزوها در صورتی محقق می‌شود که دکتر روحانی ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران کار نیمه‌تمام باقیمانده از سه دولت سازندگی، اصلاحات و دولت قبلی را به اتمام برساند و با ابلاغ و نهایی کردن مصوبه شهرستان شدن مهربان، آرزوی چند ساله خانواده‌های معظم شهدا، ایثارگران و اقشار مختلف مردم را برآورده سازد.

در آخرین سفر استانی رئیس جمهور سابق در ورزشگاه تختی تبریز و در اجتماع مردم، رئیس جمهور سابق همان شب از نهایی شدن ارتقای بخش مهربان به فرمانداری در جلسه هیئت دولت خبر داد و جشن‌های بزرگی به خاطر اعلام این موضوع به مدت چند روز در شهرها و روستاهای مهربان برپا شد.

اعلام این موضوع از طریق بخش‌های مختلف خبری در رسانه ملی باعث شد تا موضوع شهرستان شدن مهربان از نظر مردم نهایی شود.

ولی متاسفانه به قول فوتبالی‌ها دقیقه 90 هیچ‌وقت برای مهربان و مهربانی‌ها خوش‌یمن نبوده است و این بار نیز بخت با مهربانی‌ها یار نبود زیرا با وجود آنکه معاون اول رئیس جمهور در آخرین سفر کاری خود به تبریز، مسئله ارتقای بخشداری مهربان به فرمانداری را در کنار شهرستان ویژه مرند تمام شده اعلام کرده بود اما مرند شهرستان ویژه شد ولی مهربان همچنان در انتظار باقی ماند، چرا که مهربان به آن صورت که باید در دولت قبلی حامی نداشت و متاسفانه باز هم مهربان، قربانی قانون نانوشته‌ای شد که در کنار ضابطه باید رابطه هم داشت.

بنابراین با توجه به پیگیری‌های فراوان صورت گرفته در این دو سال اخیر برای نهایی شدن و ابلاغ ارتقای بخشداری مهربان به فرمانداری و شهرستان شدن این منطقه و با توجه به نظر مساعد و مثبت استاندار همچنین با توجه به دستوراتی که در این زمینه از سوی وزیر محترم کشور و شخص معاون اول رئیس جمهور صادر شده است، احساس می‌شود که تحقق این مهم تنها و تنها به دست شخص دکتر روحانی میسر است و قفل زنگ زده چند ساله شهرستان شدن مهربان را، شاه کلید حاضر در دست رئیس جمهور باز خواهد کرد و مهربان را از مظلومیت و محرومیت نجات خواهد داد.

 اهالی قدرشناس، ولایتمدار و شهیدپرور مهربان که افتخار میزبانی از پنج شهید گمنام در زیارتگاه حاجی علمدار و در ارتفاعاتی به همین نام را دارند، از روحانی می‌خواهند که در این زمینه یار و یاور منطقه‌ای باشد که تنها پارتی‌اش در دولت تدبیر و امید شخص رئیس جمهور است چرا که اهالی مهربان در انتخابات 24 خرداد، برادری خود را به دکتر روحانی با رای بالا ثابت کرده‌اند و اکنون در انتظار عکس‌العمل متقابل و مناسب رئیس جمهور خویش در این زمینه هستند.

یقیناً در آستانه اعیاد بزرگ شعبانیه شعار جانانه اهالی مهربان با عنوان عیدی یادگاری، تاسیس فرمانداری در مهربان به دست دکتر روحانی محقق خواهد شد.

وظیفه ما حضور پرشکوه و استقبال شایسته از ریاست محترم جمهوری و دولتمردان دولت تدبیر و امید در استادیوم تختی تبریز است و باقی کار در زمینه ابلاغ مصوبه ارتقای بخشداری مهربان به فرمانداری به کرم رئیس دولت تدبیر و امید بستگی دارد.

________________________

گزارش از: قاسم وفادار مهربانی

_______________________

انتهای پیام/60001/و40/چ3000